חוק פינוי מושכר

בישראל קיימת תופעה חמורה, בה שוכרים מסרבים להתפנות מהדירה אותה שכרו, בסיום תקופת השכירות.

רוצה לקבל ייעוץ?
נא להשאיר פרטים ונחזור אליך בהקדם!

עקב כך, רבים מהמשכירים מגישים כנגד אותם שוכרים תביעה לפינוי מושכר. סעיף 81 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018 מכיל הוראות שונות באשר לתביעה זו. את החשובות שבהן, אציג במאמר זה.

 

לא ניתן לדרוש סעדים מלבד פינוי המושכר

לפי סעיף 81(א) לתקנות, הסעד היחיד שהמשכיר יכול לדרוש בתביעה לפינוי מושכר הוא פינויו של השוכר מהדירה.

אם המשכיר מעוניין גם בפיצויים עקב נזקים כלכליים שנגרמו לו כתוצאה מסירוב השוכר להתפנות, או בכל סעד נוסף שאינו פינוי המושכר, עליו להגיש לביהמ"ש תביעה נפרדת הנקראת "תביעה לפינוי דייר בסדר דין מקוצר", כדי לדרוש את אותם סעדים. יש לציין, שאין חובה שהמשכיר יגיש תביעה זו במקום התביעה לפינוי מושכר. ניתן להגיש את שתי התביעות האלו במקביל, והן אינן פוגעות זו בזו.

קרדיט תמונה: freepik

תביעה לפינוי מושכר מתנהלת בהליך מזורז

הגשת תביעה לפינוי מושכר מקנה למשכיר תחושת ביטחון שבמידה ותביעתו היא מוצדקת, השוכר יתפנה מהדירה תוך זמן קצר מאוד, שכן לפי סעיף 81(ב) לתקנות – בתביעה לפינוי מושכר, על השוכר להגיש כתב הגנה בתוך שלושים ימים ממועד המצאת כתב התביעה.

עקב סעיף זה, מבין השוכר את רצינותה של הסיטואציה וכן את העובדה שקיים סיכוי אמיתי שהוא אכן יפונה מהדירה.

בנוסף, סעיף 81(ה) לתקנות קובע שעל בית המשפט להורות על מועד לדיון בתביעה בתוך שלושים ימים לכל היותר ממועד הגשת כתב ההגנה האחרון. סעיף זה מחזק את תחושת הביטחון של המשכיר שתביעתו לא תגרום להליך משפטי ארוך, וכן הנזקים הממוניים שיגרמו לו, אם בכלל, יהיו מינימליים ביותר, שכן השוכר יתפנה מהדירה תוך זמן קצר מאוד.

בסך הכל, מרגע המצאת כתב התביעה לפינוי מושכר, ועד מתן פסק הדין – יכולים לעבור 60 ימים בלבד.

 

לסיכום, על משכיר המגיש תביעה לפינוי מושכר לדעת שהוא לא יכול לדרוש סעדים מלבד פינוי המושכר. הוא יוכל לדרוש ואף לקבל סעדים נוספים אם יגיש, במקום או בנוסף לתביעה לפינוי מושכר, תביעה לפינוי דייר בסדר דין מקוצר. בנוסף, משכיר המגיש תביעה לפינוי מושכר יכול להיות בטוח שמרגע המצאת כתב התביעה ועד למתן פסק הדין יעבור זמן קצר מאוד, שכן התקנות קובעות שעל השוכר להגיש כתב הגנה בתוך שלושים ימים ממועד המצאת כתב התביעה, ושעל בית המשפט להורות על מועד לדיון בתביעה בתוך שלושים ימים לכל היותר ממועד הגשת כתב ההגנה האחרון. כלומר, מרגע המצאת כתב התביעה לפינוי מושכר ועד מתן פסק הדין – יכולים לעבור רק 60 ימים.

רוצה לקבל ייעוץ?
נא להשאיר פרטים ונחזור אליך בהקדם!

כתיבת תגובה